Cum să evităm să fim victimele unui atac de tip phishing

Atacurile de tip phishing sunt folosite foarte des de către hackeri, fie pentru a obține date personale, fie pentru a răspândi malware. De foarte multe ori, atacurile de tip phishing înseamnă transmiterea de email-uri care par a veni din partea unor persoane cunoscute, sau instituții de încredere.

Subiectele acestor tipuri de email-uri trezesc în general interesul destinatarului și îl invită să deschidă email-ul, să îl citească, să dea click pe un link și chiar să completeze un formular cu date personale pentru a afla despre măsuri de siguranță sau cazuri noi în orașele lor.

Contextul actual al focarului COVID-19 a fost folosit de hackeri pentru a răspândi atacuri de phishing, cu o creștere semnificativă a acestora în luna martie. Cercetătorii de la BarracudaNetworks, care asigură securitatea rețelei pentru 220.000 de companii, au raportat că volumul atacurilor prin email legate de coronavirus a crescut din februarie cu 667% ajungând la peste 9.000 de incidente doar în luna martie. Mai exact, între 1 și 23 martie, Barracuda a depistat 467.825 de atacuri prin emailuri de tip speardintre care 9.116 au fost despre COVID-19.

În ciuda creșterii semnificative, atacurile de phishing prin email sunt relativ ușor de identificat dacă utilizatorul este atent. Pentru a evita a fi victima unui atac de phishing, utilizatorii de internet ar trebui să urmeze câțiva pași simpli:

  1. Identificarea expeditorului. Pe un telefon mobil, informațiile sunt trunchiate și în general se poate vedea numai o parte din adresa expeditorului, sau din descrierea asociată acesteia, ca în imaginea de mai jos:

Astfel, se recomandă ca mesajele suspecte să fie deschise de pe un desktop sau laptop, unde se pot obține mai multe informații. Dacă deja în acest moment se observă că emailul nu pare a veni din partea unui expeditor cunoscut și arată ca un spam, se recomandă ștergerea acestuia imediată.

  • Verificarea adresei de mail de la care s-a expediat mesajul. Un lucru care poate atrage atenția este faptul că de multe ori astfel de adrese de email au nume generate aleator, după cum se  poate observa în imaginea de mai sus.

De asemenea, și urgența cu care se cere completarea unui formular, ca și informațiile promise după completarea acestuia pot atrage suspiciuni.

  • Verificarea adresei de URL. Dacă se merge mai departe și se apasă pe butonul din email, se poate ajunge de exemplu la un formular web, unde se cer date personale, după cum se poate vedea mai jos. O atenție deosebită trebuie acordată adresei URL din browser, care poate oferi informații suplimentare despre entitatea ce colectează datele:
  • Odată completate aceste câmpuri, informațiile trimise sunt colectate și pot fi folosite în diverse scopuri. De exemplu, parola introdusă de o persoană într-un formular de înregistrare poate fi folosită și la diferite conturi personale, iar un hacker poate verifica acest lucru, după ce găsește, prin diverse mijloace, câteva conturi ale persoanei respective. De multe ori informațiile de acest tip sunt vândute pe piața din așa numitul ”Internet întunecat” (Dark Web).

Un caz particular de phishing poate fi considerat cel legat de completarea unui formular web pentru Declarația pe proprie răspundere, necesară pentru orice deplasare, în contextul pandemiei de COVID-19.

Aici canalul prin care vine URL-ul malițios nu este email-ul, ci îl reprezintă rețelele de socializare. Datele colectate de site-urile respective pot fi folosite în diverse scopuri, cum ar fi efectuarea de către hacker a unor activități în numele persoanei ce a completat formularul, sau identificarea intervalelor orare în care o persoană nu se află în locuința sa, în scopul de a organiza un furt la adresa respectivă. În acest caz particular, se recomandă utilizarea declarației de pe site-urile instituțiilor statului, declarație ce se poate descărca, tipări și completa manual, fără ca informațiile personale să fie transmise prin internet.

Pentru a nu cădea pradă campaniilor de phishing, se recomandă respectarea următoarelor măsuri:
  • Acordarea unei atenții speciale în cazul unor email-uri nesolicitate, în mod special atunci când sunt solicitate informații personale;
  • A nu se răspunde la email-urile nesolicitate;
  • A nu da click pe link-urile din email-urile suspicioase și a nu descărca atașamentele;
  • Verificarea expeditorului email-urilor suspicioase (dacă pare a fi un coleg, acesta poate fi, de exemplu, contactat prin telefon pentru verificare);
  • Respectarea politicilor și a procedurilor interne ale companiei pentru astfel de situații;
  • Raportarea email-urilor suspicioase către persoanele responsabile din cadrul companiei;
  • Actualizarea periodică a sistemului de operare și a listei cu semnături pentru antivirus.